Bibliotheekbezoek

 

In deze les verkennen kinderen een aantal belangrijke plekken in de bibliotheek en maken bij deze plekken verschillende audiovisuele opdrachten. Zo leren ze de bieb kennen en weten ze wat ze hier kunnen doen. Een leuke aanvulling is een les over het zoeken van informatie, wellicht in de bibliotheek zelf. 

Voorbereidingen

Beginsituatie:

  • Kinderen kennen de bieb al van het boekje halen maar hebben weinig contacten met de “opdrachtpunten”.
  • Een aantal kinderen is bekend met de smartphone.

Voorkennis:

  • Kinderen weten een smartphone te hanteren.
  • Kinderen zijn bekend met de bibliotheek.
  • Kinderen hebben korte instructie ontvangen over de NovoMentor software.

Inleiding voor leerlingen

We gaan naar de bibliotheek. Smartphone aanzetten bij school en loop de route naar de bibliotheek. Daar kun je zelf de opdrachten verder regelen (tik op volgende en je ziet/hoort wat je moet doen).

 

Tijdens de tocht

Beschrijving

Bibliotheek Loosduinen. Let op de aanwijzingen op de smartphone tijdens het lopen! Merk zelf wanneer er wat gebeurt en handel daarnaar. De opdrachten gaan over: een eerste verkenning, balie, informatie, uitgifte, grote letterboeken en thematafel.

Materialen

Deze bibliotheektocht heeft géén extra hulpmiddelen nodig. Hooguit een paar welwillende medewerkers van de bibliotheek.

 

Tip: neem even contact op met de lokale bibliotheek en kijk of er iets leuks georganiseerd kan worden, een voorleesuurtje, hulp-bij-je-werkstuk-uurtje etc. 

Comments are closed.