Mobiel leren & de smartphone

 

Wat is mobiel leren?

Kenmerkend voor mobiel leren is dat leren niet op een vaste locatie (zoals in de klas) hoeft plaats te vinden. Daarnaast is mobiel leren het gebruik maken van mobiele technologie. Dit zijn bijvoorbeeld de smartphone en PDA.

Dat leren niet alleen op school plaats vindt, was natuurlijk al bekend. Het mooie aan het gebruiken van mobiele technologie is dat het leren binnen en buiten de school verbonden kunnen worden. Denk aan een bezoek aan het Prinsenhof, waarbij je op je mobiele telefoon een reconstructiefilm ziet van de moord op Willem van Oranje. Of leuker misschien nog; de leerling moet deze film zelf maken. 

Ook de combinatie met het digitale schoolbord is interessant. Leerlingen kunnen wat ze op de smartphone hebben staan doorsturen naar het digibord en zo aan elkaar laten zien. 

 

Wat is een smartphone?

 

Een smartphone is een mobiele telefoon die naast bellen en smsen veel andere dingen kan. Bijvoorbeeld e-mailen, agenda bijhouden, foto’s en filmpjes maken en op internet. Bekende smartphones zijn de iPhone van Apple en de BlackBerry. Tegenwoordig hebben alle telefoonmerken wel smartphones.
Hier staat een algemeen voorbeeld van hoe een smartphone eruit kan zien. De icoontjes staan voor:

Berichten (sms, email) Adresboek Instellingen
Calculator Chatprogramma Film maken, kijken, bewerken
Notitieblok Muziek luisteren en opnemen GPS (locatiebepaler)
Tijd & stopwatch Agenda Internet
Foto's maken, kijken, bewerken Winkel met nieuwe programma's Volgende pagina.

 

Doordat er zo veel activiteiten mogelijk zijn, is het een kunst om optimaal gebruik te maken van deze activiteiten. Gebruik maken van de activiteiten levert verschillende leermogelijkheden op. De functies van een smartphone maken verschillende activiteiten mogelijk. In de winkel van het besturingssysteem verschijnen continu nieuwe programma’s die gratis of tegen betaling te downloaden zijn.

 

Welke leermogelijkheden horen bij mobiel leren?

De meeste smartphones bieden een scala aan leermogelijkheden; visueel en auditief onderwijs, voor verslaglegging (film, foto, tekst), als naslagwerk, leren op locatie, contact houden, samenwerking en interactie. Deze leermogelijkheden staan hier  verder uitgewerkt. Hierdoor worden nieuwe activiteiten mogelijk en kan onderwijs op een andere manier leerzaam zijn. Niet alleen buiten de school, ook binnen de school zijn deze leermogelijkheden goed te gebruiken. In de inspiratiebronnen staan verschillende voorbeelden hiervan beschreven. 

 

En zou dit de toekomst zijn?