Rol van de leerkracht

 

Rol van de Leerkracht

De leerkracht zal zich realiseren dat mobiel leren een verandering van zijn rol betekent. Een grote of kleine verandering, dat ligt aan de leerkracht.

Het is bijna onmogelijk om alle leerlingen in de gaten te houden als ze hun smartphone voor de neus hebben. Dat betekent dat de leerkracht ten eerste vertrouwen moet hebben in zijn leerlingen. Vertrouwen kan opgebouwd worden door bijvoorbeeld eerst korte opdrachtjes te geven op de smartphone. Leerlingen wennen dan aan het werken met mobiel leren. Later kunnen de opdrachten complexer en groter worden. Als leerlingen al gewend zijn om zelfstandig en actief te leren kan er makkelijker een complexere opdracht gegeven worden.

De taken van een leerkracht worden meer ondersteunend en begeleidend bij het leerproces. Leerlingen gaan zelf of in groepjes aan de slag. De leerkracht krijgt meer een adviserende en coachende rol. In hoeverre een leerkracht dit doorvoert hangt af van zijn eigen voorkeuren en van de leerlingen. In groep 3 geef je waarschijnlijk minder vrijheid dan in groep 8, maar ook per klas kan dit verschillen.

Belangrijk voor de leerkracht om te onthouden is dat hij/zij een voorbeeldfunctie heeft; leerlingen kopiëren ook het gedrag rondom mobiel leren.

 

Naar buiten

De ervaring wijst uit dat het goed is om voor te bereiden voor je met je basisschoolklas naar buiten gaat. De school blijft verantwoordelijk voor de leerlingen. Vraag toestemming aan de ouders en regel begeleiders. Zorg dat je als begeleiders contact kunt houden met elkaar (wissel mobiele telefoonnummers uit). Zo voorkom je dat groepen kwijt raken.