Praktische tips & overwegingen

De ervaringen met Lopend Leren en Doorlopend Leren (projecten van AB-ZHW) hebben veel praktische tips en overwegingen opgeleverd:

 

Apparaten, connecties en software overwegingen

Administratie van de smartphones

  • Stickers erop plakken/graveren met: nummer van de smartphone, telefoonnummer en adres van de school
  • Stickers maken met de naam van de leerling die de smartphone in bruikleen heeft
  • Zelf een lijst bijhouden van smartphones: nummer, naam leerling, welke software erop staat en welke problemen ermee zijn (geweest), ….
  • Een of twee reserve smartphones is altijd handig.

 

Accessoires

  • Een draagtasje of een hoesje beschermt de smartphone.
  • Als de smartphone met een stylus (stokje) bediend wordt, raakt deze nogal eens kwijt. Grote satéprikkers doen dan ook prima werk.
  • Oordopjes zijn onmisbaar. Leerlingen vinden het erg leuk om muziekjes uit te wisselen en filmpjes naar elkaar te sturen.
  • Afhankelijk van de smartphone en van je computermogelijkheden kan een kaartlezer erg handig zijn. Sommige laptops en pc’s hebben een ingebouwde kaartlezer. Niet alle smartphones gebruiken een geheugenkaart die eruit kan, dus controleer wat je nodig hebt.

 

Draadloos internet is onmisbaar.

 

Een connectie van smartphone met digitaal schoolbord is bijna onmisbaar. Zo kun je in het groot laten zien op welke knoppen je drukt. Of resultaten van opdrachten laten zien. Daarmee kun je de lessen klassikaal uitleggen en bespreken. Wie weet kun je wel stemmen (via de smartphone) over de beste uitwerking!

 

Software

  • Het is handig om dit ergens centraal te hebben staan op een server/schoolsite. Leerlingen en leerkrachten kunnen dit dan direct op hun eigen smartphone downloaden en installeren.
  • Het synchroniseren met de pc/laptop/eigen account is erg handig. Zo kun je al het werk op twee locaties opslaan. Als de smartphone verloren raakt/stuk gaat is al het werk er nog op de computer. Als je iets interessants vindt op de computer kun je het ook makkelijk op de smartphone bereikbaar maken.

 

Organiseren tijdens de les & borgen in het curriculum

Bedenk hoe je de smartphones in school wilt gaan gebruiken.

  • Een (of meer) hele klas van persoonlijke smartphones voorzien. Dit betekent dat deze leerlingen en leerkracht de smartphone met alle ins en outs kunnen ontdekken en altijd gebruiken.
  • Een leskist met 30 smartphones die elke klas kan reserveren/lenen voor gebruik. Dit betekent dat alle klassen kunnen profiteren van mobiel leren. De smartphones zijn dan minder persoonlijk en waarschijnlijk moet je als leerkracht vaker even uitvogelen hoe iets werkt.
  • Niet aan te raden: een paar leerlingen uit elke klas een persoonlijke smartphone geven. Dit blijkt qua begeleiding lastig.

 

Test lessen helemaal voor je ze aan leerlingen uitlegt. Vooral het technische aspect helemaal doorlopen. Ook uitproberen met een paar leerlingen als je iets nieuws gaat doen.

 

Opladen smartphone.

  • Leerlingen weten vaak nog niet dat je ze altijd tot 100% moet laten opladen voor je de stekker uit het stopcontact haalt.
  • Stel leerlingen zelf verantwoordelijk voor een opgeladen telefoon; ze kunnen hem thuis best aan de lader leggen en het scheelt je als school een boel regelwerk.
  • Er zijn altijd leerlingen en leerkrachten die dat vergeten. Dus het is handig om op school een paar extra opladers te hebben.

 

Een klassenkrant kan een goede introductie of huiswerkopdracht zijn.

Een van de participerende scholen in Lopen Leren maakte voor het eerste gebruik van de smartphone een klassenkrant met opdrachten van de juf. Geschreven, ingesproken, met plaatjes, een filmpje. Deze opdrachten waren gericht op de leerlingen die de smartphone moesten gaan verkennen. De smartphone –mét klassenkrant erop- werd vlak voor de herfstvakantie uitgedeeld.

 

Blijf leerlingen opdrachten aanbieden. Net als bij rekenlessen verzinnen ze niet zelf een goede opdracht.

  • Een van de scholen die aan Lopend Leren meedeed, had elke week een ouder die mobiele lessen met de kinderen deed.
  • Brainstorm een keer met je team over leuke lesideeën. Werk hiervoor opdrachtkaarten uit die leerlingen kunnen pakken.
  • Baseer opdrachtkaarten op de lessen die hier op de site staan. Wat je zelf maakt zijn we erg geïnteresseerd in, wil je de bestanden en lessen met ons delen? Laat het weten aan Wies Coppes.

 

Voor (jonge) kinderen zijn applicaties met veel plaatjes handig. Bijvoorbeeld met een icoontje voor opslaan in plaats van tekst ‘Opslaan’.

 

Afspraken maken

Maak afspraken met leerlingen over het omgaan met de smartphone. Bijvoorbeeld zo_ga_ik_met_mijn_verkenner_om.doc. Mogelijke aanvullende afspraken:

  • Als iemand iets vertelt moet je luisteren en niet op je smartphone zitten (kring, uitleg, spreekbeurt).
  • Voordat je iets of iemand gaat filmen/ geluid opneemt/ foto maakt is het netjes om toestemming te vragen aan die persoon.
  • Denk na over wanneer de leerlingen hun smartphone mogen gebruiken. Bijna altijd, als naslagwerk, notitieblad, agenda etc. Of alleen tijdens een bepaalde les. Bij een toets waarschijnlijk niet.
  • Maak afspraken over de (veilige) plek van de smartphone als hij niet gebruikt wordt. Bijvoorbeeld gym of buitenspelen. Je kan de smartphone in je bureau leggen, bij je juf of meester in bewaring geven of met school kluisjes ervoor aanschaffen.
  • Maak afspraken over misbruik van de smartphone. Bijvoorbeeld dat er geen enge of vervelende plaatjes en filmpjes doorgestuurd mogen worden. Vergelijkbaar met regels voor internetpesten.

 

Denk na over een passende communicatie met:

  • Leerkrachten. Bijvoorbeeld over de afspraken met leerlingen, wat er verwacht wordt van leerling en leerkracht, welke scholing men wil en wat er beschikbaar is en welke technische en onderwijskundige ondersteuning er is en wie dat doet. Vraag leerkrachten eventueel om zelf te bedenken wat zij willen bereiken met mobiel leren dit jaar. Als mobiel leren de leerkracht echt niet ligt, dan is dat ook niet erg. Maar zoals je ouders altijd zeiden; eerst proeven en dan pas besluiten of je het lust.
  • Leerlingen, over de afspraken.
  • Ouders. Bijvoorbeeld over de verantwoordelijkheden, regels, doelen van het mobiel leren en taken die de leerlingen en de ouders krijgen. Een brief en informatieavond voor ouders (zeker voor klassen die er persoonlijk mee gaan werken) is aan te raden.

 

Betrek ouders met een klassenkrant of een weekbericht op de smartphone. Als leerlingen de smartphone mee naar huis mogen nemen, kunnen ze die ook aan hun ouders geven. Hierin kunnen foto’s/filmpjes van lessen, berichtjes over welke dingen hun spruit geleerd heeft, jarigen, gemaakt werk, tips en weetjes over leuke boeken, actuele tentoonstellingen, verantwoorde tv-programma’s, geschikte websites etc. komen. Denk daarbij dan ook aan presentatievorm; tekstberichten, plaatjes of korte filmpjes?